REALITZACIÓ D’UN VÍDEO sobre el tema de la LLUM I L’OMBRA
Treball
interdisciplinari (català, tecnologia i EVP) sobre el tema de la llum i les ombres.
El
treball pot ser individual o per parelles, si és en parella haurà de ser de la mateixa hora de desdoblament de tecnologia.
A continuació us expliquem com l’heu de fer:
1- IMATGES
•
Heu de realitzar una sèrie de fotografies de les ombres d'uns objectes fetes a diferents hores del dia amb l'intencional de captar el moviment d'aquestes ombres. Com més fotografies tingueu
del canvi de direcció, millor serà l'efecte a l'hora de muntar el vídeo.
• Al principi del vídeo haureu d’introduir també algunes imatges, sempre realitzades per vosaltres, que mostrin la sortida de sol i al final del vídeo haureu de posar-hi algunes altres imatges que mostrin la posta de sol i el canvi de tons del cel.
•
Al principi del vídeo amb el títol ha de sortir la fotografia de l'autoretrat que us heu fet a classe i al final amb els crèdits haurà de sortir la fotografia del dibuix que també heu fet a
classe sobre la interpretació creativa de la vostra ombra.
• Recordeu que totes les imatges que surtin en el vídeo han de ser realitzades per vosaltres.
• Les imatges hauran d’estar llestes per començar a editar el video el dimarts dia 19 de gener.
2- TEXT
-
• Aquest vídeo tindrà veu i serà la vostra. Haureu de llegir un text que heu treballat prèviament i que estarà supervisat per la professora de català. El tema farà referencia a l'efimer i canviant que és tot o a la complementarietat dels fenòmens (dia-nit, llum-ombra,). Podeu treballar-ho des d'un punt de vista creatiu, però relacionat amb el tema. El text pot estar també relacionat amb aspectes més psicològics i parlar de les ombres que metafòricament s'associen des del punt de vista psicològic a aquella part que no volem mostrar, relacionada amb les pors o altres aspectes ocults. També podem de l’altre cara, dels aspectes més lluminosos i positius relacionats amb l’amor, la generositat o l’empatia i de com uns i altres, justament canvien constantment i ens complementen.
3- EDICIÓ de VÍDEO
•
El l’edició del vídeo es farà a l’aula d’informàtica a tecnologia.
•Els alumnes hauran de PORTAR UN PEN-DRIVE per a guardar-hi els vídeos i les músiques. Sense ell, no es podrà editar, ni guardar els canvis.
•
El muntatge del vídeo s’haurà de lliurar abans del 15 de febrer.
•Com ha de ser el vídeo:
-
El vídeo tindrà una durada màxima de dos minuts, i mínima de 1:30.
-
Ha de ser editat amb el programa OpenShot.
-
Entre imatges, haurà d’haver-hi transicions diverses, sempre adequades a les imatges.
-
A l'inici del vídeo, ha d'aparèixer el títol, subtítol, autors, curs i any.
-
El títol principal del vídeo serà LLUM i OMBRA, però el subtítol el posareu vosaltres i serà el títol del vostre text.
-
Al final del video ha d'aparèixer el nom i grup de les músiques utilitzades.
-
Les músiques utilitzades han des ser lliures de drets d’autor (per a poder ser penjat al youtube o a on calgui).
-
La gravació de la veu en off NO ES FARÀ A L’AULA, s’haurà de portar fet de casa.
-
A l'inici del vídeo, haurà d’haver-hi un FADE-IN de vídeo i d'àudio.
-
Al final del vídeo, haurà d’haver-hi un FADE-OUT de vídeo i d'àudio.
-
S'haurà d’utilitzar diferents efectes de vídeo.
-
El vídeo es lliurarà en format .mp4 , i s’haurà de penjar al classroom de tecnologia , al classroom d'EVP i al portafolis de cada component del grup de treball abans del 15 de febrer.
T2.E1
Material:
llapis HB i 2H
Fes un degradat de grisos, des del negre més intens al blanc
T2.E2
Material:
llapis HB i 2H
Dibuixa les ombres pròpies i projectades de les figures geomètriques segons els focus de llum indicats
T2.E3
Material:
llapis HB i 2H
Dibuixa les ombres pròpies i projectades de les figures geomètriques segons els focus de llum indicats
T2.E4
Material:
llapis HB i 2H
Dibuixa les ombres pròpies i projectades de les figures geomètriques segons els focus de llum indicats
T2.E5
Material:
llapis HB i 2H, full de paper vegetal.
Autoretrat.
A partir d'una fotografia en blanc i negre.
Copia la imatge i dóna volum al retrat aplicant una gamma de grisos, amb ratlles verticals.
T2.E6
Material:
llapis HB i 2H, full de paper vegetal
Autoretrat. Fes una fotografia teva, on surti tot el teu cos, de manera que la teva imatge projecti una llarga ombra.
Retalla la teva imatge i pinta l'ombra projectada
https://www.edumedia-sciences.com/es/media/679-movimiento-aparente-del-sol-norte
https://junior.edumedia-sciences.com/es/media/277-como-cambian-las-sombras-a-lo-largo-del-dia
T2. E7 TREBALL INTERDISIPLINAR DE LA LLUM
T-2 Película
I per acabar una pel·lícula, La joven de
la perla. Creiem que us agradarà submergir-vos en una altra època, concretament al segle XVII i veure d'aprop la
vida d'aquesta noia que treballava de criada a la casa de Johannes Vermeer a
la localitat de Delft, a Holanda. A través d'aquesta història podem fer-nos una idea de la seva pintura, de la meticulositat com treballava, de com barrejava els pigments per tal de fer-se la
mateixa pintura, de com utilitzava la càmera fosca i especialment podem veure l'esplèndida manera que tenia de tractar la llum.
El que us volem demanar és que ens expliqueu que us ha semblat la pel·lícula, però també ens
agradaria que després de veure-la us deixeu inspirar i ens feu una fotografia on el tema sigui justament la llum i les ombres. Podeu fer-la en blanc i negre o amb color si creieu que el color és
un factor important. El tema ha de ser justament aquest, llum i ombres. No deixeu de posar títol a la vostra fotografia.
La Joven de la perla from Claudio Garcia on Vimeo.
T2.Ampliació
Material:
Compàs i llapis HB i 2H
Dibuixa una esfera.
T2.Ampliació
Material:
Llapis HB, llapis 2H i goma de borrar
2. Ampliació
Material:
Llapis HB i 2H, escaire, cartabó, retolador eding 1300 i retoladors calibrats.
Acaba els dibuixos i dóna volum amb els següents ombrejats:
- Tècnica de la taca. Clau tonal contrastada en blanc i negre, utilitzant retolador negre.
- Tècnica de la grisalla. Modelar la imatge amb tons de gris, utilitzant llapis de grafit.
- Tècnica de l'ombrejat ratllat. Donar volum a partir de línies paral·leles que vagin en una mateixa direcció.
T2.Ampliació
Materials:
Llapis de colors, llapis HB, llapis 2H i compàs.
Dibuixar quatre circumferències i tractar a cadascuna de manera diferent, per tal que donin sensació de: taronja, pilota de tenis, bola de fusta i bola de vidre
Instruccions: Activitat boles
TARONJA
1) Esborrar una mica el contorn de la circumferència.
2) Redibuixar el contorn amb color de fusta taronja fent una línia més aviat ondulada i irregular.
3) Escollir (esquerra o dreta) i acolorir, seguint la forma del dibuix, amb color vermell, un terç de la taronja, amb més intensitat a prop de la línia de contorn i menys a mesura que ens apropem al centre.
4) Amb taronja, emplenar la part central fins a cobrir 2/3 de la forma o el total, però a l’extrem oposat de la part vermella, amb molt poca intensitat
5) Amb groc, cobrir la part taronja que correspongui a l’extrem oposat de la part vermella.
6) Amb marró, seguint la forma del dibuix, fer els solcs com puntets, amb una petita ombra més fluixa.
7) Amb verd o marró, fer a la part superior, una mena d’arrugues-plecs i herbeta.
BOLA DE VIDRE
1) Triar una part (l’esquerra o dreta) i acolorir-la seguint la forma del dibuix amb negre sense apretar massa.
2) Acolorir amb gris la part central i, si es vol, acabar d’omplir ben fluix, fins a l’extrem oposat de la part negra.
3) Amb blau cel, pintar la part oposada a la part negra i anar baixant laintensitat a mesura que ens anem apropant a aquesta.
4) Amb goma, a la part superior de la zona blava, fer dos punts de llum.-reflex per acabar de donar volum.
PILOTA DE TENNIS
1) Dibuixar una línia doble, ondulada que passi pel centre de la bola.
2) Repassar la línia feta amb color negre, amb punta molt fina i fent una mica d’ombra arran de les dues línies, per la part interna.
3) Com si dibuixéssim rodones, anar cobrint la part esquerra o dreta amb color blau de fusta (fins a cobrir una mica més d’un terç de la bola).
4) Amb color verd clar, seguint fent rodonetes i cobrir completament la bola (passant també per damunt la zona blava)
5) Amb groc ben viu fer també rodonetes i cobrir completament la bola, excepte la línia delimitada al començament.
BOLA DE FUSTA
1) Amb color de fusta marró fosc, dibuixar vetes (com aigües) dobles i amb línies internes per tota la bola, seguint la forma del dibuix (no fer-les planes!!!!)
2) Amb el mateix marró, fer una mena d’ombres arran de les línies dibuixades
3) Amb un marró més fluix, emplenar les vetes.
4) Amb negre, escollir el terç dret o esquerre de la bola i ombrejar seguint la forma del dibuix.
5) Amb groc, acolorir, per sobre l’extrem dret o esquerre (l’oposat a la part negra) per donar llum.
6) Si cal, resseguir amb marró fosc o negre, alguna part de línia de les vetes que s’hagi pogut tapar.
Apunta't a l'art
http://www.rtve.es/alacarta/videos/cronicas/cronicas-lita-cabellut-lenguaje-colores/3967506/
Analitza una obra de Johannes Vermeer de Delft , de Diego de Velázquez o de Francisco de Goya, seguint la fitxa adjunta.
Guió d'estudi del tema 1
T1. Ampliació
Creació d'un volum seguint les instruccions de la presentació i representació de la figura utilitzant els conceptes apresos en aquest tema.
T3.Ampliació
Copiar la figura prismàtica i afegir un element inventat
Apunta't a l'art
Elaborar un treball sobre una obra de Cristina Garcia Rodero. En el treball hi ha d'haver quatre fotocopies de les obres escollides i les respostes raonades a les següents qüestions:
Context: títol, autor, any, què hi ha a la fotografia.(explicació del que es veu), quan es va crear, perquè (encàrrec, decisió de l'autor, commemoració, altres).
Gènere artístic: bodegó, paisatge, retrat, escena històrica, mitològica, reinterpretació d'un altre obra, altres.
Llum i color: com està treballat, gamma de colors (variada, contrastada, monocromàtica, suau,..); simbologia dels colors (alegria, tristesa, misteri,...);
origen de la llum (cel, espelma, finestra, sostre); tipus d’il·luminació
( frontal, lateral, zenital;...); simbologia de la llum(Ex: il·luminació de personatges importants,...).
Volum amb línies
La joven de la perla de Tracy Chevalier
Enllaç sobre un dibuixant que va necessitar 100 llapis per fer un dibuix: